Is het belangrijk om je macro’s te tellen?

14 November 2019

Wellicht heb je wel eens gehoord waarom je macro’s zou kunnen tellen. Macro’s is een afgekorte term voor macronutriënten1, waarmee de verhouding tussen eiwitten, koolhydraten en vetten wordt aangeven. Deze voedingswaarden (nutriënten) stem je af op basis van lichaamsbehoefte in combinatie met de hoeveelheid energie die jij verbruikt.

Waarom wil jij macro’s tellen?

Eet je te weinig eiwitten voor wat jouw lichaam nodig heeft? Of krijg je juist een overdosis aan koolhydraten binnen? Wanneer jij niet je voedingswaarden bijhoud, heb je hier geen inzicht in. Je consumeert zonder daadwerkelijk te weten of jouw lichaam deze voedingsstoffen nodig heeft. Het risico hiervan is dat je teveel of te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt wat niet aansluit op jouw levensstijl.2

Wanneer jij wel voedingswaarden telt, weet je ook precies wat je binnenkrijgt en wat er benodigd is. Zie het als een hulpmiddel om jouw voeding gedurende de week uit te balanceren. Het is goed om per week te kijken wat je totale inname mag zijn, dit maak het flexibel. Zo kun je doordeweeks iets strikter eten waardoor je macro’s overhoudt voor in het weekend om te snacken.

Enthousiast om macro’s te gaan tellen, hoe dan?

Om je macro’s te kunnen tellen zul je verpakkingen en labels moeten lezen, waarop alle voedingswaarden staan. In het begin zal dit een behoorlijke klus zijn en sta je dus wat langer in de supermarkt. Hetgeen waar jij naar gaat kijken op de verpakkingen zijn de waarden van koolhydraten, eiwitten en (on)verzadigde vetten. Hiermee stem jij de macro’s goed af op jouw lichaamsbehoefte.

Op den duur zorgt dit voor een bepaald voedingspatroon, waardoor je de juiste producten uit automatisme selecteert.

Wat zijn de verhoudingen?

De verhoudingen zijn ingedeeld op basis van jouw levensstijl. Hiermee balanceer je de drie verhoudingen (eiwitten, koolhydraten en (on)verzadigde vetten) af op basis van jouw activiteit.

Een voorbeeld is iemand die veel sport, ongeveer 4 á 5 keer per week, dan raden wij het aan om meer koolhydraten te consumeren in plaats van vetten. Koolhydraten zijn nodig om energie te krijgen en zijn eiwitten benodigd voor (spier)herstel.

Voor iemand met een zittend beroep of weinig lichaamsactiviteit raden wij aan om extra eiwitten te consumeren. Naast dat eiwitten goed zijn voor het (spier)herstel, zorgen ze voor een verzadigd gevoel dat langdurig aanhoudt. Dit voorkomt dat je minder snel slechte snacks, zoals snoep of koekjes, gaat eten.3 4

Kan ik lekkere dingen blijven eten?

Uiteraard, niemand zal jou tegenhouden om een keer pizza of een grote zak friet te eten. Wij vinden het belangrijk dat iedereen met enige regelmaat iets ongezonds kan eten, echter is het niet de bedoeling dat dit iedere dag gebeurt.

Bij het creëren van een weekplanning waarin alle verwachte lichaamsactiviteiten zijn meegenomen, is het tellen van macro’s een stuk eenvoudiger en minder mentaal belastend.

Het lichaam breekt de voedingswaarden op zijn eigen manier af, dus verschilt dit per persoon. Vergeet niet dat het lichaam een lopend biochemisch fabriek is. Het is van belang om jouw lichaam goed te onderhouden, anders is het mogelijk dat je op den duur gezondheidsklachten ondervindt.5

Kortom, het is belangrijk om je voeding in de gaten te houden. Dit is voor iedereen een opgave, daarom helpt Healthyleven jou met onze voedingsschema’s die op maat gemaakt zijn voor jouw lichaamsbehoefte!

Bronnen:

1 Wikipedia - Macronutriënten.

2 Hartman, E. (2006) Mens en voeding. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff.

3 Wycherley, T. P., Moran, L. J., Clifton, P. M., Noakes, M., & Brinkworth, G. D. (2012). Effects of energy-restricted high-protein, low-fat compared with standard-protein, low-fat diets: a meta-analysis of randomized controlled trials. The American journal of clinical nutrition, ajcn-044321.

4 Journel, M., Chaumontet, C., Darcel, N., Fromentin, G., & Tomé, D. (2012). Brain responses to high-protein diets. Advances in Nutrition: an international review journal, 3(3), 322-329.

5 Leidy, H. J., Clifton, P. M., Astrup, A., Wycherley, T. P., Westerterp-Plantenga, M. S., Luscombe-Marsh, N. D., … & Mattes, R. D. (2015). The role of protein in weight loss and maintenance. The American journal of clinical nutrition, 101(6), 1320S-1329S.