Waar moet je op letten bij het maken van een gezonde maaltijd?

12 October 2019

Dat gezond eten belangrijk is weten we allemaal. Maar hoe maak je een gezonde maaltijd en waar moet je allemaal op letten? Dat kan best lastig zijn. Ik zie het vaak genoeg gebeuren dat iemand denkt gezond bezig te zijn maar niet bewust is van een aantal belangrijke factoren. De maaltijd is dan toch niet zo gezond als vooraf gedacht. In deze blog help ik je een stukje op weg met het maken van een gezonde maaltijd.

Vers uit de natuur

In de natuur worden voedzame en gezonde producten geproduceerd. Wij als mens voegen daar vaak allerlei ingrediënten aan toe. Denk hierbij aan suiker, zout, kleur-, geur- en smaakstoffen, smaakversterkers en chemicaliën. De reden hiervoor kan zijn om het product meer smaak te geven of te zorgen dat het langer houdbaar is. Of er wordt veel bewerkt om te zorgen dat jij het thuis sneller klaar kunt maken. En dat terwijl er dan kostbare voedingsstoffen verloren gaan. Zonde!

Het is eigenlijk heel simpel: hoe minder het product is bewerkt en hoe minder eraan is toegevoegd, hoe beter het is. Puur natuur is voor het lichaam het meest voedzaam. Wil je gezond eten, ga dan voor verse groenten en fruit, volkoren producten en vers zuivel. Wil je er een sausje bij? Maak deze dan zelf. Dit is vaak eenvoudiger dan je denkt.

Suiker, het verborgen kwaad

Een ander belangrijk aspect van het maken van een gezonde maaltijd is de hoeveelheid suiker wat erin zit. Suiker is een grote boosdoener, het geeft je namelijk snelle energie en wordt snel omgezet in vet. Niet alleen in snoep en koek zit veel suiker, ook in minder voor de hand liggende producten. Suiker wordt verwerkt in bijna alle bewerkte producten. Je hoeft suiker niet volledig te schrappen uit jouw voeding, dat wordt lastig. Wel is het fijn om bewust te worden van de hoeveelheid suiker dat in een product zit. Hou het in de gaten. Zo heb je zelf in de hand hoeveel suiker je binnen krijgt.

Voldoende variatie

Gevarieerde voeding helpt bij het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen. Bovendien zorgt afwisseling er ook voor dat je meer trek hebt in de maaltijd die je maakt. Afwisselen doe je door elke dag verschillende groentes en fruit te bereiden. Stap buiten jouw comfort zone en probeer eens iets anders dan normaal. Een leuk voorbeeld: ruil de aardappel eens in voor quinoa, havermout of boekweit.

Als laatste tip vertel ik je graag dat het belangrijk is om regelmatig te eten. Ook al eet je niet veel, eet met regelmaat. Kies voor voeding en niet voor vulling. Regelmatig eten houdt het energielevel op peil en de stofwisseling goed op gang. Dit zorgt er weer voor dat alle lichaamsprocessen goed kunnen verlopen.