Welk lichaamstype heb ik?

01 November 2019

Veel mensen vragen zich af welk lichaamstype zij hebben. In de jaren 40 heeft een Amerikaanse psycholoog genaamd William Herbert Sheldon1 drie lichaamstypen vastgesteld. Deze lichaamstypen zijn ectomorph, endomorph en mesomorph.

Wat veel mensen jou niet zullen vertellen is deze lichaamstypen als stereotypes neergezet zijn. Je kunt hier dan ook zelf invloed op uitoefenen door te starten met een nieuw dieet en/of jouw mindset te veranderen naar iets waarvan jij denkt dat het beter bij jou als persoon past.

Lichaamstype ectomorph, de perfectionist

Je lichaamstype zou ectomorph zijn, Wanneer hij een dun gezicht met hoog voorhoofd heeft en terugwijkende kin; smalle borst en buik; een smal hart; vrij lange, dunne armen en benen; weinig lichaamsvet en weinig spieren; maar een groot huidoppervlak en een groot zenuwstelsel. Als hij goed wordt gevoed, komt hij niet gemakkelijk aan in gewicht en spiermassa. Deze classificatie hangt vaak samen bij mensen die als gedragskenmerken zelfbewust en perfectionistisch zijn, maar ook erg gevoelig zijn voor o.a. pijn.2

De ectomorph zou sneller kiezen voor een plantaardig dieet, aangezien dit beter bij zijn karakteristieke eigenschappen zou passen.

Lichaamstype endomorph, een echte sociale dier

Lichaamstype endomorph wordt gezien als een echte sociale dier. De keerzijde in dit verhaal is wel dat we deze personen vaak als wat dikker beschouwen en een bolvormig lichaam heeft met een rond hoofd, grote interne organen die in verhouding zijn met zijn lichaam. Verder heeft een endomorph korte armen en benen met dikke bovenarmen en dijen waarvan de polsen en enkels anders dan de rest slank is. Bovendien heeft een endomorph veel lichaamsvet, echter wil dit niet zeggen dat hij of zij dik is. Het kan zijn dat de persoon wat luier van aard is (geworden), daarom heeft hij of zij vaak ook moeite om af te vallen.3

Door het dieet van de endomorph te veranderen, is de persoon in staat om een andere lichaamstype tot zich te eigenen.

Lichaamstype mesomorph, de ambitieuze spierbonk

In tegenstelling tot de andere twee lichaamstypen heeft de extreme mesomorf een vierkante, massieve kop; brede, gespierde borst en schouders; een groot hart; zwaar gespierde armen en benen; en minimaal lichaamsvet. Hij heeft de neiging om gemakkelijk spieren te ontwikkelen. Zijn spierontwikkeling kan meestal worden onderscheiden van die van iemand die zijn spieren heeft ontwikkeld door bodybuilding oefeningen.Hoewel het Sheldon-classificatiesysteem geen absoluut onderscheid maakt tussen typen, wordt een persoon geclassificeerd als een mesomorf als deze de overhand heeft op endomorfie en ectomorfie in zijn lichaamsbouw dat wordt gekenmerkt door een meer dan gemiddelde spierontwikkeling.

Kortom, iemand die goed getraind is met een sterk en stevig postuur omschrijven wij als een mesomorph. Deze personen zijn vaak wat avontuurlijker en competitiever ingesteld.4 De mesomorph is een echte vleeseter, niets is te gek voor deze persoon.

Laten we lichaamstype stereotypes verbannen

Mensen vinden het heerlijk om elkaar te typeren en in kaders te plaatsen. Je bent iets of je bent het niet. Je behoort tot een bepaalde groep of je bent een buitenstaander, enzovoorts. De eerder genoemde lichaamstypen zijn dan ook echte stereotypes, waarbij iemand door het toekennen van bepaalde typerende eigenschappen in een hokje geplaatst wordt.

Iedereen is in staat om zijn of haar gedrag aan te passen naar hetgeen wat beter bij diegene past. Echter vergt dit wel enige inspanning en dien je juiste mindset aan te nemen, om zo het doel te bereiken die je voor ogen hebt.

Je lichaamstype veranderen

Je kunt prima je eigen lichaamstype beïnvloeden. Dit kan o.a. door te beginnen met een nieuw dieet. Laat bijvoorbeeld een voedingsschema op maat maken. Het is tevens ook belangrijk om je activiteitsniveau inzichtelijk te hebben en vast te stellen.

Ben jij bijvoorbeeld iemand die veel sport of in de bouw werkt? Dan heb jij een hoog activiteitsniveau. In tegenstelling tot een zittend beroep waarbij iemand nauwelijk beweegt. Deze factoren naast andere factoren zijn van essentieel belang om een goed dieet op maat te creëren, deze factoren dienen daarin meegenomen te worden.

Probeer nu het voedingsschema van Healthyleven, deze is op maat gemaakt om jou te voorzien van een gezond en gevarieerd dieet waarin je activiteitsniveau en andere factoren zijn meegenomen.

Bronnen:

1Vertinsky, Patricia (2002). "Embodying Normalcy: Anthropometry and the Long Arm of William H. Sheldon's Somatotyping Project" (PDF). Journal of Sport History. JSTOR 43610055.

2Roeckelein, Jon E. (1998). "Sheldon's Type Theory". Dictionary of Theories, Laws, and Concepts in Psychology. Greenwood. pp. 427–8. ISBN 9780313304606.

3Mull, Amanda (2018-11-06). "Americans Can't Escape Long-Disproven Body Stereotypes". The Atlantic. Retrieved 2018-12-31.

4Kamlesh, M.L. (2011). "Ch. 15: Personality and Sport § Sheldon's Constitutional Typology". Psychology in Physical Education and Sport. Pinnacle Technology. ISBN 9781618202482.